get it here:
check
release date:

February 14, 2024

share:

Bartłomiej Oleś Quartet

  • 1. Introduction
  • 2. Cousin Paul
  • 3. Eleven Phrases
  • 4. Bo's Therapy

Bartłomiej Prucnal - alto sax
Bartosz Pieszka - vibraphone
Marcin Oles - double bass
Bartlomiej Oles - drums

Najnowszy projekt Bartłomieja Olesia – suita jazzowa jego autorstwa zatytuowana Eleven Phrases – to kwartet z udziałem wybitnych improwizatorów młodego pokolenia polskiego jazzu. Główną inspiracją oraz punktem wyjścia dla tej kompozycji są kultowe w historii jazzu utwory o charakterze wieloczęściowym, a więc A Love Supreme Johna Coltrane’a, Freedom Suite Sonny’ego Rollinsa, Complete Communion Dona Cherry’ego czy Three Quartets Chicka Corei – żeby wymienić tych kilka najbardziej znanych. Eleven Phrases to kompozycja na saksofon, wibrafon, kontrabas i perkusję będąca nie tylko próbą współczesnej kontynuacji ww. dzieł, ale także konfrontacji z nimi. Utwór składa się z jedenastu części przechodzących płynnie jedna w drugą – wspólnie stanowiących wielowątkową kompozycję łączącą elementy tradycji z oryginalnym i nowatorskim podejściem do materii muzycznej w której nie brakuje także solowych improwizacji.

Bartosz Prucnal – saksofonista i kompozytor, współzałożyciel NSI Quartet. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracował z wieloma cenionymi zespołami i muzykami, m.in. Leszkiem Żądło, Wojciechem Groborzem, Jarkiem Śmietaną, Michałem Urbaniakiem oraz Zbigniew Namysłowski Big Band. Znany ze współpracy z Jacek Kochan, Cracow Jazz Collective, New Bone, Sophia Grand Club, Płużek / Eskaubei Quartet.

Bartosz Pieszka – polski wibrafonista kompozytor jazzowy, w 2009 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Instytucie Jazzu. Znany ze współpracy z Bernard Maseli Septet, Piotr Schmidt Quartet, Oleś Brothers Komeda Ahead – nagradzany i wyróżniany na międzynarodowych oraz krajowych konkursach jazzowych.

Marcin Oleś – Kompozytor, improwizator, autor muzyki filmowej i teatralnej. Jeden z najznakomitszych polskich kontrabasistów, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015 i 2020) w kategorii muzyka. Wraz z bratem, perkusistą Bartłomiejem Olesiem, mianowany „skarbem polskiego jazzu”. W 2019 r. duet Braci Oleś, określany jako najlepsza sekcja rytmiczna w Europie, świętował 20-lecie pracy twórczej, czemu hołd oddał m.in. II Program Polskiego Radia uroczystym koncertem jubileuszowym. Marcin Oleś jest od lat współtwórcą i uczestnikiem koncertów i recitali poetyckich, m.in. z cyklu JAZZFORMANCE, a jego kompozycje solowe tworzą oprawę muzyczną filmu „REPUBLICA POETICA” 33’03 (2015).

Bartłomiej Oleś – perkusista, kompozytor, producent muzyczny, jeden z najbardziej cenionych artystów dzisiejszej sceny jazzowej, którego kreatywność wykracza daleko poza ramy stylistyczne jazzu. Tworzy autorskie projekty, koncertuje i nagrywa z wieloma wybitnymi postaciami sceny muzycznej całego świata (m. in.: David Murray, Kenny Werner, Tomasz Stańko, Jorgos Skolias, Antoni Gralak, Theo Jörgensmann, Erik Friedlander, Chris Speed, Herb Robertson, Rob Brown). Eksploruje obszary muzyki etnicznej, współczesnej muzyki poważnej w ramach działań tzw. Trzeciego Nurtu, muzyki teatralnej. Od ponad dwudziestu wraz z bratem tworzy „rytmiczny dream team” jak napisał o nich niemiecki magazyn JazzZeitung. Bracia Oleś – okrzyknięci największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku, Polscy Jazzowi Wykonawcy Roku 2016 według kolegium JazzPRESSu i RadioJAZZ.FM – to jedni z bardziej cenionych artystów dzisiejszej sceny jazzowej. Nagrał ponad 40 płyt, z których pięć otrzymało status albumu roku. Autorski album Shadows nagrany z Kenny Wernerem został uznany za najlepszy albumem jazzowy roku 2006 na świecie według Polskiego Radia, płyta SEFARDIX otrzymała w roku 2013 nagrodę Polskiego Radia „Folkowy Fonogram Roku”, krążek Waterfall tria Oleś Brothers & Piotr Orzechowski został uznany za jazzową płytę roku 2020 przez Magazyn JazzPRESS i znalazł się w ścisłej czołówce wielu innych krajowych podsumowań. Od roku 2000 do dnia dzisiejszego Bartłomiej Oleś pracuje nad poszerzaniem elementów wyrazowych i sonorystycznych zestawu perkusyjnego jako instrumentu nie tylko rytmicznego ale również melodycznego. W roku 2004 powstał FreeDrum Suite – pierwszy w Polsce album nagrany wyłącznie na perkusję solo. To unikalne podejście konsekwentnie kontynuuje w następnych latach i kolejnych projektach. Najnowszą realizacją w tym obszarze poszukiwań jest solowa suita udokumentowana na płycie The Drum Tower 2019.

No Comments