Oleś Brothers Quintet TRIBUTES

Projekt TRIBUTES (HOŁDY) poświęcony jest muzyce wielkich polskiego jazzu. Skąd się wywodzą? Kto był dla nich największą inspiracją? Co po tych inspiracjach pozostało i czy zdążyli o nich opowiedzieć?

Bezpośrednim impulsem powołania do życia projektu TRIBUTES były wybrane kompozycje autorstwa istotnych dla polskiego jazzu artystów powstałe po śmierci mentorów, przyjaciół, artystów którzy stanowili inspirację dla ich twórczości. Suita Tomasza Stańko i jego kwintetu pod tytułem „Music for K” z płyty o takim samym tytule, nagrana została kilka miesięcy po śmierci Komedy, kt.remu była poświęcona i dedykowana, jest jednocześnie hołdem i wyrazem gniewu po utracie mentora i przyjaciela. Krzysztof Komeda kilka lat wcześniej napisał wieloczęściową kompozycję, żegnając wielkiego saksofonistę Johna Coltrane’a, zatytułowaną „Nighttime, Daytime Requiem”. Trębacz Andrzej Przybielski skomponował swoje mingusowskie „Epitafium for Jacek” po stracie kontrabasisty Jacka Bednarka. Podobne utwory stworzyli Andrzej Trzaskowski pisząc „Requiem dla Scota LaFaro” po tragicznej śmierci genialnego kontrabasisty, czy Zbigniew Seifert dedykując jedną ze swych kompozycji pianiście McCoy Tynerowi („McCoy’s nightmare”).Każdy ze wspomnianych tu utwor.w tworzących program TRIBUTES, to zupełnie odmienny świat dźwiękowy, zupełnie inna narracja i odmienny ciężar, m.wiący wiele o samym tw.rcy, i o jego podejściu do materii muzycznej.

The TRIBUTES (HOŁDY) project is devoted to the music of the great Polish jazz. Where do they come from? Who was their greatest inspiration? What remained of these inspirations and did they manage to tell about them?

The immediate impulse to establish the TRIBUTES project were selected compositions by artists important for Polish jazz, created after the death of mentors, friends, artists who were the inspiration for their work. The suite by Tomasz Stańko and his quintet titled „Music for K” from the album of the same name, was recorded a few months after the death of Komeda, which it was dedicated and dedicated to, is both a tribute and an expression of anger after losing a mentor and friend. Krzysztof Komeda had written a multi-movement composition a few years earlier, saying goodbye to the great saxophonist John Coltrane, entitled „Nighttime, Daytime Requiem”. Andrzej Przybielski, the trumpeter, composed his Mingusian Epitafium for Jacek after the loss of the double bass player Jacek Bednarek. Similar pieces were created by Andrzej Trzaskowski when he wrote „Requiem for Scota LaFaro” after the tragic death of the genius double bass player, or Zbigniew Seifert, who dedicated one of his compositions to the pianist McCoy Tyner („McCoy’s nightmare”). Each of the compositions mentioned here in the TRIBUTES program is completely different. the world of sounds, a completely different narrative and a different weight, telling a lot about the composer himself and his approach to musical matter.

 

  • Wojtek Jachna – trumpet
  • Bartek Prucnal – alto sax
  • Irek Wojtczak – tenor & soprano sax
  • Marcin Oleś – double bass
  • Bartłomiej Oles – drums